حلالیت از دوستان

انشاء الله نایب الزیاره شما هستم در سرزمین کربلا...از این دوشنبه تا آن دوشنبه...پاک طینت

تاکتیک های خبری - قسمت دوم

 تاكتيك ماساژ پيام (Spinning the Massage:

 فريب اطلاعاتي است كه هر روز از كارخانه فكر دولت به بيرون جريان مي‌يابد. این تاكتيك دارای چهار زیر گروه است شامل: حذف، كلي‌بافي، زمان‌بندي، تبخير 

 تاكتيك حذف: Omission Tactic:  قسمتهاي مهمي از خبر به دلايلي از پيش طراحي شده و هدفمند حذف مي‌شود تا زمينه براي انتشار شايعه فراهم گردد. رسانه مي‌داند با انتشار خبر ناقص زمينه براي انتشار شايعه بوجود مي‌آيد چرا كه به سوالات مخاطبان پاسخ داده نشده است.

تاكتيك كلي بافي (Generality Tactic):  جزئياتي كه ممكن است مخالفت اداري يا سياسي را با لعابي از مطالب غيرواقعي پوشيده و اصل خبر بدون در نظر گرفتن واقعيات ضروري آن انتشار مي‌يابد. هدف رسانه اين است كه ضمن اينكه خبر را منتشر ساخته از ايجاد حساسيت بين گروههاي فشار و سياستگذاران سازماني جلوگيري مي‌كند و در واقع به آرامي اخبار مورد نظر را منتشر مي‌سازد. 

تاكتيك زمان‌بندي (Timing Tactic): تأخير در پخش خبر به شكلي كه پيام‌گير ديگر نتواند كاري انجام دهد. از جنبة اول اشتياق مخاطب را براي شنيدن خبر از منبع موثق مهيا كرده از جنبة دوم زمينة پخش شايعات را در سطح جامعه فراهم مي‌آورد.

 تاكتيك تبخير (Vapor Tactic): بيان بخشي از خبر براي ايجاد شايعه در جامعه شايعاتي كه همراه با واقعيتها پخش مي‌شود و پيام‌گير نتواند آنها را از همديگر تشخيص دهد.     

البته ناگفته نماند که مطالب وبلاگ ارتباطات ۸۸ گرفته شده است.پاک طینت